Monday, October 22, 2012

Latihan jari tangan kanan


Memetik senar gitar dengan jari tangan kanan

a. Petikan apoyando (rest stroke)

yaitu memetik senar dengan menyandarkan jari pada senar sebelahnya setelah jari tersebut memetik senar yang dimaksud. Cara ini juga sering dikenal dengan petikan bersandar. Petikan ini adalah petikan yang paling dasar dan paling berguna dalam permainan gitar terutama untuk nada-nada solo.



sesudah petikan, jari bersandar pada senar terdekat searah petikan.

- Latihan petikan apoyando dengan senar 1 terbuka
Petiklah senar 1 dengan jari i setelah selesai jari i harus bersandar pada senar 2 terbuka. kemudian hal serupa lakukan untuk jari m , sambil memainkan nada dengan jari m, dengan waktu yang sama naikkan jari i sehingga terlepas darin senar. Apabila dilihat dari samping pergantian kedua jari tersebut memberikan kesan seperti sepasang kaki yang sedang berjalan. Ulangi latihan tersebut dengan petikan yang sama, tetapi dengan senar yang berbeda yaitu senar 2, 3, 4 dan 5 dengan variasi jari i m, i a dan m a secara berganti-ganti.

b. Petikan tirando (free stroke)

yaitu memetik senar dengan tidak menyandar senar lainnya setelah jari memetik senar yang dimaksud. Cara ini sering disebut juga sebagai petik hindar, karena jari-jari disini tidak boleh bersandar. Jari memetik senar tanpa mengenai senar lain. Jenis petikan ini adalah petikan yang digunakan untuk memainkan akor-akor atau arpeggio. Lihat gambar berikut :



Mainkan latihan- latihan berikut dengan teknik petikan apoyando

Latihan 1

Notasi 9

Latihan 2

Notasi 10

Latihan 3

Notasi 11



Latihan 4

Notasi 12

Latihan 5

Notasi 13

Latihan 6

Notasi 14

Latihan 7

Notasi 15

Latihan 8

Notasi 16

Latihan 9

Notasi 17



gitar, kunci kunci gitar, chord gitar, chord, kunci gitar lagu, kord gitar, gitar akorlari, gitar akor, akor,lirik lagu, gitar hero, gitar hero, kunci kunci gitar, kunci gitar lagu, chord gitar, chord, cord gitar, lirik lagu, kord gitar, akustik gitar, gitar fiyatlari, noah, noah separuh aku, kunci gitar noah, chord guitar


No comments:

Post a Comment